2013. december 8., vasárnap

"In the future everyone will be famous for 15 minutes." /Andy Warhol/

Ha már a Velvet Underground albumborítójánál tegnap előjött, a mai nap is teljen Andy Warhol és a pop art jegyében, hiszen neki nemcsak 15 perc hírnév jutott.

A kezdetben korai kopaszodásának titkolására szolgáló parókák megjelenésének meghatározó részévé váltak.

Jó nézelődést!
Reklámrajzolóként, kereskedelmi művészként vált híressé. Úgyis számon tartják, mint a művész, aki lerombolta a falat a művészi kifejezés, a kultúra és a reklám világa között.

A Campbell's Soup sorozatában Warhol a márka 50 éve változatlan megjelenését hangsúlyozta. Az Apple-ről készült képe pedig az "Ads Portfolio" (~reklámportfólió) sorozatának darabja, amely többek között Chanel és James Dean-darabot is tartalmaz.



A Diamond Dust Shoes sorozattal sikeres reklámarajzoló művészként való elismerése fokozódott, hiszen hasonló képekkel hívta fel a figyelmet a cipőkereskedelemre.


Tőle származik az egyik legikonikusabb Marilyn Monroe kép is, amely a 20. században a legkeresettebbek közé tartozott. 

De nem Marilyn volt az egyetlen híresség, akit Warhol megörökített. A színésznő tragikus halála után kezdett arról gondolkodni, mit jelent híresnek lenni, mit érdemes ezzel kezdeni. Ennek jegyében Mao Tse Tungról is szitanyomásos sorozatot készített.
 

Sokáig és még manapság is sokszor olvashatjuk, hallhatjuk, hogy aszexuálisként tartják számon annak ellenére, hogy ő maga nyíltan vállalta homoszexualitását. Sok munkájának szexuális ihletettsége is volt. Nemcsak képeiben, hanem filmjeiben is többször járta körül a témát (pl.: Felláció, Magányos cowboyok, Az én kurvám).

Szitanyomásos képeit ekkor már tömegesen állította elő. Műterme a homoszexuálisok, transzvesztiták és az underground életet élők kedvelt helyszíne lett.




Filmjeinek nagy része az unalomról szól. Maga Warhol nyilatkozott így róluk: "Én szeretem az unalmas dolgokat. Az is szórakoztat, ha csak ülök, és kifelé bámulok az ablakon. Csak idő kérdése. Mindig lehet látni embereket, akik folyton az ablakból bámészkodnak. És ha nem az ablakból mozizom, akkor egy üzletben ülök, és onnan figyelem az utcát. A film számomra nem más, mint az időtöltés egyik módja."

Ennek legszembetűnőbb példája az Empire című filmje, amely kb. 8 órás, és a New York-i Empire State Building éjszekai fényeit örökíti meg.


Warhol gyakorló katolikus volt. Rendszeresen önkénteskedett hajléktalan menedékhelyeken New York-ban, különösen az év forgalmasabb napjain. Vallásos embernek tekintette önmagát. Későbbi műveiben is többször ábrázolt vallásos témákat.


Warhol virágai Patricia Caulfield színes, virágzó hibiszkuszokat ábrázoló fotóin alapulnak. A híres virágok történetének része, hogy amikor Caulfield meglátta Warhol képeit, pert indított ellene, mire Warhol virágsorozatának két darabját ajánlotta fizetségül. Ezt Caulfield elutasította, és végül készpénzben rendezték a kérdést.


A "Myths Portfolio" egyike Andy Warhol legkeresettebb gyűjteményeinek. Ez a sorozat tíz ikonikus mitikus alakot sorakoztat fel, köztük a Mikulást, Supermant és Mickey egeret is.


1983-ban Warhol készített egy tíz darabból álló, veszélyeztetett állatokról szóló sorozatot, amelybe többek között a szibériai tigris, az orángután, a fekete orrszarvú, az afrikai elefánt, a kopasz sas, az óriás panda és a grévy zebra tartozik bele.


Számunkra "magyar" kötődése is érdekes lehet - hiszen mindenki magyar... Első generációs amerikai volt, ruszin szülei az akkori Magyarországról, Mezőlaborcról vándoroltak ki az USA-ba.

Miután 1968-ban egy fegyveres gyilkossági kísérlet nem végzett vele, megtette ezt 1987-ben a kórházi személyzet: epeműtétje után rosszul állították be infúzióját, így vérmérgezést, majd szívrohamot kapott.

Végül pedig az élvezetek halmozása végett itt van még néhány érdekes kép ömlesztve is.

 

És természetesen nem maradhat ki Warhol legismertebb képe - és egyben a Velvet Underground egyik albumborítója.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése